Direktlänk till inlägg 4 januari 2010

Tjejsnack #38 - 5 glädjande händelser

Av Nilla - 4 januari 2010 03:51

Då jag likaså inte kan somna, pga lilla bus i magen,

så kan jag lika väl svara på Veckans Tjesnack nu direkt! :)




2009 års glädje

Berätta lite om 5 olika händelser som gav dig glädje år 2009.



Jag tar dom väl i ordningsföljd då...



Nr 1:
I Januari började lilleman på en ny förskola. Detta pga att det var dags för honom att vandra vidare till "stor barn-grupp", vilket barna gör vid 3 års ålder. Detta blev på en förskola ca 3 km hemifrån oss (den egentliga förskolan som var tänkt låg bara 100 meter hemifrån) pga att specialpedagogen redan var inkopplad, pga att utredningen var på G att komma igång, o hon hade redan, av det hon studerat lilleman, kunnat se att "han är inte mogen för en "stora barn-grupp" med just som det låter "en stor barngrupp". Utan han behöver en lite mindre "stora barn-grupp", pga hans svårigheter med framförallt socialt samspel.

Så, sagt o gjort. Han började på denna nya förskolan. O detta är inte vilken förskoleavdelning som helst, utan en avdelning (på denna förskolan) som förut varit en ren resursavdelning med en mindre skara barn med diagnoser av olika slag. Men nu idag, då lilleman börjar där, så är denna avdelningen en vanlig förskoleavdelning, med endast ett par barn med diagnoser av olika slag.

Detta i sin tur betydde ju direkt att förskollärarna såg plockade upp honom direkt, exakt o precis, o sa faktiskt redan andra dagen då vi kom för att lämna honom på morgonen att:

"-Vi har funderat o pratat, o vi känner inte att vi riktigt räcker till o klarar av lilleman på det sättet som det krävs av oss att vi ska göra. Så vi har ordnat en resursperson för lilleman, o hon är faktiskt här på plats redan nu, så om ni godkänner detta så kör vi igång direkt!!!"


Wow, liksom!

Vi sa direkt, utan någon som helst tvekan:

"Ja! Självklart! Kanonbra! Tack!!"







O sen den dagen hade han sin egna resursperson o för var dag som gick så gjorde han framsteg. Idag har han inte denna resurspersonen på heltid längre, sen ungefär 3 månader tebax, utan nu skulle jag tippa på att hon är med honom ungefär 40% per dag. En timme före lunch samt en timme på eftermiddagen. O då är dom alltid utomhus, eftersom att det är det som gör lilleman lyckligast då allt bara blir föööööör mycket inne på förskolan, med andra barn, stoj, stim o bus. O han har 5 timmarsdagar, 5 dagar/vecka. (Utökad tid pga hans diagnos & behov). 





Nr 2:




I februari 2009 startade den Neuropsykiatriska utredningen för vår då 3-åriga son, som vi väntat på så länge. Allt gick kanonbra o oj vad dom är duktiga på NP-teamet i Kungälv. :) 





Nr 3:




I maj 2009 så kom då lillemans diagnos, o den blev, precis som jag hela tiden sagt att den skulle bli: "ADHD, kombinerad typ med Autistiska drag". Detta var en stor vändpunkt för oss alla! Vi hade ju sen länge vetat om att han hade ett NPF, då jag såg det rejält tidigt hos honom (tydligt redan vid 7 månaders ålder då ögonkontakten inte alls var vad den borde, utan pekade åt Autism direkt), o fler o fler tecken kom fram allt eftersom tiden gick. 





Nr 4:



Nåt som gjorde att jag förändrades mycket som person, i mig själv, var att jag under perioden Augusti -o8 - Juli -o9, levde ensam i (faktiskt) min allra första lägenhet nånsin, efter att jag o lillemans pappa separerade (på mitt initiativ) i Februari -o8. 



Nr 5:
Det som självklart gjort mig allra lyckligast under år 2oo9 är dock, sist men inte minst, utan tvekan det att jag o lillemans pappa hittat tebax till varann o att vi sedan Juli -o9 är sambos o en hel familj igen!!!


O som en liten bonus på detta fantastiska, så blir vi snart "en ännu lite större familj" i Maj -2o1o.








Då blir lilleman en storebror o plötsligt mellanbarnet i familjen. O hans storebror blir storebror igen! O jag blir 3-barnsmamma, samt att lillemans pappa blir 2-barnspappa!


Det går verkligen inte av för hackor det!!!





 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nilla - 10 januari 2010 14:53

Hej på er alla. Ni kanske undrar vart jag har tagit vägen? Eftersom att jag ju inte var helt nöjd med vissa funktioner på denna bloggportalen, så har jag bytt blogg o nu stannar jag kvar på den nya & aktuella bloggen. Jag skaffade en e...

Av Nilla - 4 januari 2010 16:59

Tänkte att jag skulle posta några av dom magbilder som tagits... Kanske är det nån som känner sig villig att gissa kön, eller så?Det är alltid lika kul o se vad folk gissar på, o att sen i slutändenkunna se vem som hade rätt... :) *ler*   ...

Av Nilla - 4 januari 2010 06:22

Detta skulle jag nog påstå stämmer betydligt bättre än det för enbart denna veckan...   Horoskop för Januari. Det nya året börjar med att du nödgas ta dig an ett antal ting som har lämnats ogjorda och som främst har att göra med hur du hanterar...

Av Nilla - 4 januari 2010 06:17

Mitt horoskop för vecka 1.   När det nya året börjar fokuseras all din uppmärksamhet kring din arbetsmiljö och din vardag, och det är inga små förändringar som är på gång här. Att hantera krafter som förefaller vara starkare än du själv kan upple...

Av Nilla - 3 januari 2010 23:15


Enligt det Kinesiska "köns-schemat" så väntar jag alltså en tös... *intressant*   ...

Presentation


Nilla, 30 år.
Sambo, 2-barnsmamma.
2 gossar födda -98 samt -o5.
Bulle i ugnen, beräknas färdigjäst 2o1o.o5.1o.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010
>>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Babytickers

Get your Pregnancy Tickers

Omröstning

Är du nöjd med ditt julfirande i år?
 Ja, helt klart!
 Nej, inte direkt!
 Annat, formulera ditt svar i gästboken.

Sök i bloggen

Skriv i gästboken

Totalt antal besökare

Senaste inläggen

Familjens bloggar

Bloggande Vänner

Lattjo grejer

Veckoskoj

RSS

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards